Klick och transaktioner till marknadsföring?

Det finns idag många metoder för marknadsföring via webben där en del är mer kända än andra. En bekant metod för många handlar om hur klick registreras och sedan presenterar relaterade ord och bilder på en annan sida. Om du t.ex. har varit inne och tittat på skor online så har du kanske märkt att sko-relaterade annonser dykt upp när du skrollat på Facebook eller någon annan sida. Detta är just vad klick och transaktioner handlar om. Det är en väldig effektiv metod inom digital marknadsföring där information samlas med hjälp av algoritmer som ser till så att relevant information dyker upp baserat just på dina sökningar och webbaktiviteter.

Som privatperson kan det kanske kännas lite skrämmande att dina handlingar på nätet mer eller mindre tycks bokföras, men det är i själva verket bara storföretag som Facebook och Google som har använt sig av väl utvecklade algoritmer för att kamma hem så mycket vinst som möjligt. Samtidigt som de själva vinner på det kan man även säga att du själv gynnas genom att exponeras för den information som är intressant och relevant för just dig.

Klick och transaktioner till marknadsföring?

Hur algoritmen fungerar

Experter inom SEO har länge kämpat för att förstå sig på dessa algoritmer och är för många företag till stor hjälp när det kommer till att lista ut just vad det är som t.ex. får ett företag att klättra på Google. Det hela handlar om sådant som t.ex. sökfraser, nyckelord, länkar och det mest strategiska sättet att bygga upp en webbsida på. När vi pratar om Google och den algoritm som används där, tror man att detta storföretag tittar på ett hundratal parametrar för att avgöra vilka webbplatser som bör stiga som högst i sökresultaten. Algoritmen är även så väl utvecklad att den lätt kan genomskåda en webbplats som inte levererar bra och relevant innehåll.

Algoritmer och sociala medier

Även en del sociala medier bär på algoritmer som med hjälp av samlad information sedan bestämmer vad som ska visas i användarens flöde. Har en användare på instagram t.ex. gillat ett antal yoga-relaterade bilder kommer algoritmen se till så att fler bilder i den kategorin visar sig mer frekvent i användarens flöde. Då Instagram ägs av Facebook är det alltså Facebook som avgör var och när en viss bild ska visas där.

Facebooks inkomster är i största del baserade på annonsering. De har alltså som mål att kunna sälja så mycket annonser som möjligt med hjälp av sin algoritm och vill därför att folk spenderar så mycket tid som det bara går på hemsidan. På så sätt kan Facebook samla in desto mer information om oss och därigenom exponera oss för annonser som är ännu mer relevanta och innehåll som är så pass bra och underhållande som möjligt. Därigenom är målet att användaren ska tillbringa ännu mer tid på hemsidan då innehållet var väl anpassat och tilltalande för just den personen. Man kan kalla det en ytterst genial algoritm som används som en väl uttänkt affärsspiral.